Odebírat program

Pražské tramwaye

Od první pražské koněspřežné tramwaye k moderním tramvajím byla cesta dlouhá.

 

  • Primátorská tramvaj

    Salónní vůz číslo 200, vyrobený roku 1900 ve smíchovské továrně Františka Ringhoffera. Prezentovala Prahu na světové výstavě v Paříži a následně sloužila ke slavnostním jízdám.

  • Vyhlídkový vůz

    Otevřený vyhlídkový vůz číslo 500 pro okružní jízdy Prahou, zařazený do provozu v roce 1913. Místo na dřevěných lavicích zde mohlo nalézt 27 cestujících.

  • Ringhofferova tramvaj

    Klasická pražská tramvaj z továrny Františka Ringhoffera, vyráběná od roku 1905. Její design navrhnul proslulý český architekt Jan Kotěra. Vyráběny byly do roku 1933, ale v ulicích pravidelně jezdily až do roku 1970. Za povšimnutí stojí modrý nátěr skel, fungující coby zatemnění z doby druhé světové války.

  • Mevro

    Elektrický motorový vůz z roku 1948 zvaný Mevro.

  • Tatra T1

    Československá tramvaj vyráběná v 50. letech ve smíchovské Tatře (dříve Ringhoffer). Celkem bylo vyrobeno 287 vozů. Vůz číslo 5001 byl vyřazen z provozu v roce 1976.

  • Tatra T2

    V letech 1955-62 vyrobeno celkem 771 vozů, které byly dodány do Československa a Sovětského svazu.

  • Tatra T3

    Legendární tramvaj, která poprvé vyjela do pražských ulic v roce 1962 a jezdí jimi do dnes. Celkem bylo do roku 1997 vyrobeno 13 945 kusů. Její elegantní oblé tvary, stejně jako plastové sedačky jsou dodnes předmětem obdivu.

  • Znak Prahy 1897

    Mosazný znak královského hlavního města Prahy na tmavě zeleném pozadí. Barva, kterou měli pražské tramvaje do roku 1907.

  • Znak Prahy 1900

    Městský znak, bohatě zdobený secesním rostliným dekorem na salónním vozu č. 200 z roku 1900.

  • Znak Prahy před 1. světovou válkou

    Malovaný městský znak před první světovou válkou. Od roku 1907 mají pražské tramvaje klasickou červeno-žluto-bílou barvu.

  • Znak Prahy za první republiky

    Do velkého znaku města přibyl znak Slovenska na hrudi českého lva a nápis "Praha matka měst".

  • Znak Prahy za socialismu

    Za minulého režimu zmizel znak Slovenska a nad lvem se místo královské koruny objevila rudá hvězda.

  • Dnešní znak Prahy

    A takto vypadá znak města na tramvajích dnes. Znak z hrudi lva zmizel, nad hlavě má zpět královskou korunu a nápis se změnil na "Praha hlava republiky"

  • Ovládací pult

    Řízení tramvaje, výrobek proslulé Českomoravské - Kolben - Daněk a.s.

  • Ovládací pult

    Vyrobeno konkurencí, ale stále výhradně českou, závodem Škoda.

  • Ovládací pult

    Složitější řízení tramvaje T1

  • Písek a lopatička 1

    Kbelík s pískem a lopatičkou, nezbytný doplněk v zimním období, kdy bylo třeba koleje sypat přímo za jízdy. Stačilo vhodit písek do trychtýře vpravo ..

  • Písek a lopatička 2

    .. a takto to dopadlo ..

  • Brzdící systém

    Prostá krása technického detailu

  • František Křižík

    Další český dodavatel, Elektrotechnický závod Františka Křižíka, jenž elektrifikoval tramvaje a osvětlení nejen v Praze.

  • Salónní vůz č. 200

    Detail reprezentativního vozu z roku 1900

  • Salónní vůz č. 200

    Krásně zdobené v secesním stylu byly i nástupní schůdky.

  • Salónní vůz č. 200

    Čelní elektrické světlo, zdobené lipovými listy.

  • Tatra T2

    Čelo tramvaje T2 v bruselském stylu.

  • Pokyny pro cestující

    Podrobné a dnes možná úsměvné pokyny pro cestující nechyběly v žádné tramvaji. Povšimněte tehdejší krásy českého jazyka.

  • Pokyny pro cestující

    Jak je vidět, plivání bylo v tramvajích dříve větším problémem než dnes.

  • Vyhrazená místa

    A tak to vypadalo v tramvajích za protektorátu. Místo vyhrazené pro matky s dětmi a nemohoucí osoby. Židům však vstup zakázán.

  • Reklama

    Reklama na kožených madlech či vylepená přímo na okenní tabule nechyběla již za první republiky.